Kurator wystawy: Anna Kempa-Gąsior
O WYSTAWIE
„W swojej praktyce malarskiej łączę ikonosferę współczesności z ikonografią religijną. Akcentuję relacje kultury popularnej i tak zwanej sztuki wysokiej. Dzięki temu obrazy mają pamięć kulturową i pamięć czasów najnowszych. Slogany reklamowe znanych marek odzieżowych, które anektuję do obrazu (Thank God I’m a Woman, Intimissimi, Reserved, Top secret, Let’s everybody be mistique, etc.) sprawiają, że światy sacrum i profanum mają szansę się spotkać a nawet komunikować. Zwracam tym samym uwagę na fakt coraz głębszego zanurzania się w kulturze konsumpcyjnej, zaś obrazy są pytaniem o cierpienie związane z wie- cznie nienasyconym okiem, które nieustannie pożąda nowego, innego.
Drugim równie istotnym zjawiskiem rozstrzyganym przeze mnie w malarstwie jest nie tylko pragmatyczne ale przede wszystkim kontemplacyjne „ubieranie” obrazu, czyli nakładanie tzw. koszulek inspirowane tradycją wschodnią, maryjnymi sukienkami, szatami liturgicznymi, a w rzeczywistości ich malowanie bądź wyszywanie. Haft jest tu zjawiskiem medytacyjnym, kojącym i ból i nerwy. „Ubrany” obraz staje się naznaczony, wywyższony, niemal eschatyczny — wprowadza widza w duchową rzeczywistość.
Konterfekty — inaczej obrazy trumienne to obrazy przeznaczone do pożegnalnego rytuału. Obrazy użyczają zmarłej symbolicznego ciała, zastępują nieobecne ciało obecnym obrazem. I tak jak się ubiera zmarłego do trumny, tak ja ubieram ciało obrazu — nakładam żałobną sukienkę, haftuję kwiaty wokół głowy, dokonuję swoistego rytuału przejścia.”
Beata Ewa Białecka
O AUTORCE
Beata Ewa Białecka – urodzona w 1966 roku w Mikołowie. Absolwentka Wydziału Malarstwa Sztalugowego Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego (1992). Nagrodzona złotą odznaką Primus Inter Pares ASP w Krakowie (1992). Stypendystka krakowskiej ASP (półroczna rezydencja, Syke, Niemcy, 1991), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1999), Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2017, 2022) oraz Marszałka Województwa Pomorskiego (2006, 2008, 2011, 2018). Nominowana do Paszportu „Polityki” w kategorii Sztuki Wizualne (2007) oraz do Sovereign European Art Prize (2008). Laureatka Nowych Tendencji w Malarstwie Polskim 2, BWA Bydgoszcz (2011). Laureatka Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 6. Triennale Sacrum „Sztuka wobec zła”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie (2006) oraz Grand Prix 21. Festiwalu Współczesnego Malarstwa Polskiego, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie (2006). Wyróżniona przez jury w 36. Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa Współczesnego „Bielska Jesień”, Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej (2003) oraz przez redakcję kwartalnika „Artluk” Sztuka na spad (2010). Nominowana do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016 (Gdańsk, 2017) oraz do Pomorskich Sztormów, plebiscytu „Gazety Wyborczej” Trójmiasta oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego (w kategorii Człowiek Roku w Kulturze, Gdańsk, 2019). Laureatka Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2018 (Gdańsk, 2019). Nominowana do Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego za rok 2021 (2022).
Prace artystki znajdują się w kolekcjach sztuki współczesnej:
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Nowe Muzeum Sztuki Nomus w Gdańsku, Museo Coleccion Roberto Polo, The Centre for Modern and Contemporary Art of Castilla-La Mancha w Toledo i Cuenca (Hiszpania), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Anya Tish Gallery Collection w Houston (USA), Molski Gallery&Collection w Poznaniu, Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie, Kolekcja Sceny Plastycznej KUL w Lublinie, Kolekcja Pakoska w Pakości oraz w kolekcjach prywatnych.
Autorka kilkudziesięciu wystaw indywidualnych m.in.:
Muzeum Narodowe, Oddział Sztuki Współczesnej, Pałac Opatów, Gdańsk-Oliwa (2006); Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg (2006); Galeria Sceny Plastycznej KUL, Lublin (2007); Galeria Sztuki Hofhaus, Saarlouis, Niemcy (2007); Centrum Sztuki Fabryka Trzciny, Warszawa (2007); Anya Tish Gallery, Houston, USA (2008); Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin (2008); Galeria Szyperska, Poznań (2008); Galeria Sztuki Wozownia, Toruń (2009, 2017); Galeria Arttrakt, Wrocław (2013, 2021); Galeria Opus Film, Łódź (2010, 2016); Galeria Sztuki Farbiarnia na Pięknej, Warszawa (2010); CS Galeria EL (z Magdaleną Moskwą), Elbląg (2006, 2012); Galeria Sztuki im. Jana Tarasina, Kalisz (2014); Muzeum Regionalne, Szczecinek (2009); Galeria Wspólna, Bydgoszcz (2014); CKiS Wieża Ciśnień, Konin (2016); BWA Olsztyn (2017); BWA Kielce (2018); BWA Gorzów Wlk. (2018); Muzeum Narodowe, Oddział Zielona Brama, Gdańsk (2018); BWA Bielsko-Biała (2019); MS 44, Świnoujście (2019); Muzeum Zachodniokaszubskie, Bytów (2021); ABC Gallery, Poznań (2021); Otwarta Pracownia (z Aldoną Mickiewicz), Kraków (2022); Galeria A, Starogardzkie Centrum Kultury, Starogard Gdański (2023), Agra-Art Gallery, Warszawa.
Uczestniczka wystaw zbiorowych w kraju i za granicą m.in.:
BWA, Bielsko-Biała; BWA, Zielona Góra; Pałac Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego, Warszawa; Międzynarodowe Targi Sztuki St’art, Strasbourg (Francja); Muzeum Narodowe, Pałac Opatów, Gdańsk; Bałtycka Galeria Sztuki, Słupsk; The Bloxham Gallerie, Londyn (UK); CSW Łaźnia, Gdańsk; CSW Kaliningrad (Rosja); Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin; Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa; The Royal College of Art, Londyn (UK); Miestecki Arsenał, Kijów (Ukraina); Art Museum oraz The National Art Center, Tokio (Japonia); Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom; Centrum Kultury Zamek, Poznań; Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk; Galeria Artinfo.pl w Fabryce Trzciny, Warszawa; PGS, Sopot; BWA, Bydgoszcz; Centrum Kultury, Warsztaty Kultury, Lublin; Pałac Sztuki, Kraków; MN oddział Zielona Brama, Gdańsk; Galerie Felixe Jeneweina, Kutna Hora (Czechy); Muzeum Okręgowe, Toruń; ODA, Piotrków Trybunalski; Inselgalerie, Berlin (Niemcy); Novogorodskij Centr Sovremennogo Isskustva, Novgorod Velikiy (Rosja); Narva Museum, Narva (Estonia); Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń; Galeria Miejska Arsenał, Poznań; The Barrel Gallery, Zagrzeb (Chorwacja); Galeria 13 Muz, Szczecin; ABC Gallery, Poznań; BWA, Kielce; CS Galeria EL, Elbląg; Zbrojownia Sztuki, ASP, Gdańsk; Regionalna Galeria, Igława (Czechy); Galeria Sztuki, Zlin (Czechy); BWA, Gorzów Wlk.; Galeria Związku Artystów Ukrainy, Tarnopol (Ukraina); Muzeum im. J.G. Pinsela, Lwów (Ukraina); MN Poznań; BWA, Słupsk, Ustka; Galeria Prześwit, Warszawa; Manifesta 14, Galeria Narodowa, Prishtina, Kosowo, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Zaproszona do udziału w obradach jury:
Jurorka 8. Triennale Małych Form Malarskich, Galeria Wozownia, Toruń (2010)
Jurorka 2. Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego, BWA Bydgoszcz (2016)
Jurorka 3. Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego, BWA Bydgoszcz (2018)
Jurorka 29. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych Promocje, BWA Legnica(2019)
Jurorka 44. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”, BWA Bielsko-Biała (2019)
Jurorka Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Krzysztofa Grzesiaka, Lęborskie Centrum Kultury, Lębork (2022)
Jurorka Interdyscyplinarnego Konkursu Plastycznego Województwa Świętokrzyskiego „45. Przedwiośnie”, BWA Kielce (2022)
LEKCJA MUZEALNA
PATRONAT HONOROWY
STAROSTA POWIATU TARNOGÓRSKIEGO
WÓJT GMINY ŚWIERKLANIEC
PATRONAT MEDIALNY