Edukacja | Wykład

Lęki, fobie, niepokoje w filmie, mediach, internecie

22 kwietnia 2014

24 kwietnia 2014 r. o godz. 11.00 w Liceum im. Stefanii Sempołowskiej odbędzie się kolejny wykład z cyklu „EMOCJE FILMOWE – EMOCJE CYFROWE – spotkania z kulturą filmową, medialną i informacyjną”, prowadzony przez Jakuba Pudełko. Udział w tych zajęciach mogą wziąć zainteresowane klasy także z innych szkół.
Temat trzeciej już prelekcji to: „Zys(ryzy)kowny strach…? Lęki, fobie, niepokoje w filmie, mediach, internecie”.

W czasie prelekcji zostaną omówione następujące problemy:
• Strach – przystosowawcza i mobilizacyjna funkcja organizmu.
• LĘK wewnętrzny – STRACH zewnętrzny.
• Rola i znaczenie poczucia bezpieczeństwa w prawidłowym rozwoju emocjonalnym człowieka.
• Lęk przed śmiercią na przykładzie Tomasza, głównego bohatera „Życia przenoszonego drogą płciową” (2000) K. Zanussiego.
• Przymusowa adaptacja do rzeczywistości więziennej. Analiza sytuacji Łukasza – głównego bohatera „Symetrii” (2003) K. Niewolskiego.
• Niekończące się poczucie zagrożenia… Strach w akcji. Przed czym ucieka Mohammed – główny bohater „Essential Killing” (2010) J. Skolimowskiego?
• Podglądanie ofiary. Budowanie napięcia w ramach gatunku filmowego. Analiza wybranych scen „Pianisty” (2002) R. Polańskiego.
• Popkulturowy kryzys zaufania. Ogólne poczucie zagrożenia i koniec zaufania do władzy w najnowszych i kultowych serialach („Homeland”, „Dexter”, „Breaking Bad”, „Z Archiwum X”).
• Koniec wolnej sieci, czyli „bałkanizacja internetu”? O cyfrowym szpiegowaniu.
• Dark Net/Deep Web – ciemna sieć, podziemny internet.
• Generowanie apokalipsy we współczesnych mediach – od informacji pogodowych po transmisję wydarzeń na Majdanie.
• Gdy fikcja wypiera rzeczywistość… – medialna propaganda na przykładzie wybranych przekazów medialnych dot. „kryzysu krymskiego”.
• Co po globalnej katastrofie? Kultura/przemysł ZOMBIE – „przeżuwanie zagłady”. Skąd popularność „żywych trupów” we współczesnym filmie, telewizji, komiksie, grach komputerowych, audiobooku?
• WIDZ STRACHLIWY. Kultura współczesna odpowiada na nasze zapotrzebowanie na lęk czy wywołuje poczucie zagrożenia? Lubimy się bać czy boimy się w sposób/na sposoby, jaki(e) nam się pokazuje?