„Moja praca twórcza jest próbą zapisu autobiograficznych wydarzeń. Korzystając ze swoich fotografii, przenoszę na płótno przedmioty i fragmenty różnych przestrzeni, tworząc z nich jeden, wielowarstwowy obraz. Można powiedzieć, że ze względu na podejmowany temat to przedłużenie tradycji malarstwa martwych natur. Jednak namalowane obiekty-zdarzenia to nomady, uchwycone w ich wiecznym przepoczwarzaniu, które nie istnieją, lecz wydarzają się. Zilustrowanie konkretnego przedmiotu polega na poszukiwaniu punktów wspólnych z innymi fragmentami zarejestrowanymi na fotografiach, a także na podążaniu za kolejnymi śladami zdarzeń, nieco na wzór derridiańskiej różni (différance) czy deleuzjańskiego kłącza (rhizome). Cały proces malowania wynika z takiej konkluzji, że postrzegany świat jest ciągły, mnogi, ruchomy, pozbawiony granic i wielopłaszczyznowy, a fotorealistyczne reprodukowanie jego poszczególnych, zatrzymanych klatek/kadrów paradoksalnie może mieć niewiele wspólnego z prawdziwym odczuwaniem rzeczywistości. Formy zanotowane na płaszczyźnie płótna można przyrównać do wiecznie rozrastających się bytów; nieprzewidywalnych i żywych organizmów, posługujących się niezrozumiałym kodem, tworzących harmonijne układy oraz wykazujących symbiotyczne właściwości. Pierwotnie sztuczne, wytworzone przez człowieka przedmioty zaczynają swoim wyglądem przypominać strukturę biologiczną. Odtwarzane kształty obrastają włoskami, odsłaniają swoje wnętrzności, zyskują szklistą, cielesną i amorficzną budowę; zaczynają żyć własnym życiem.”
O AUTORCE
Marta Czarnecka-Tokarz (ur. 25 czerwca 1991 r.) – mieszka i pracuje w Tarnowskich Górach. W 2015 r. obroniła z wyróżnieniem dyplom magisterski w pracowni malarstwa prof. Ireneusza Walczaka. W 2021 r. otrzymała tytuł doktora sztuk plastycznych. Wystawa prezentowana w Centrum Kultury Śląskiej przedstawia w dużej mierze obrazy będące częścią pracy doktorskiej, czyli składową serii prac malarskich pt. „Symbiotyczne obiekty-zdarzenia”.
Sponsorzy projektu: