Panicos Spanos czerpie inspirację z koncepcji czasu i przestrzeni, naturalnego królestwa i nieskończonego potencjału ludzkości.
Urodził się w 1976 roku w Limassol na Cyprze, gdzie nadal żyje i tworzy. Obecnie znany jest z wielkoformatowych rzeźb z metalu prezentowanych w galeriach, muzeach, a także w przestrzeni publicznej. Swoją artystyczną drogę rozpoczął w pracowni lamp artystycznych. Pod kierunkiem cypryjskiego artysty Pambosa Michlisa, Spanos uczył się malarstwa, ceramiki i rzeźby. Pracując w glinie studiował anatomię i proporcje ludzkiego ciała. Jednak to metal pozostał mu najbliższy. Artysta, wykorzystując plastyczne możliwości metalu tworzy ażurowe formy, które zachwycają swoją lekkością. Inspiracją dla rzeźbiarza są nieuchwytne pojęcia, takie jak czas i przestrzeń, ale także szeroko pojęta natura, której częścią jest człowiek i jego wielki, nieodgadniony potencjał. Cypryjski rzeźbiarz odkrywa ludzkie ciało tworząc cało postaciowe figury lub przedstawia je po kawałku, rozczłonkowuje je, skupiając się na kończynach, głowie, twarzy. Prace Panicosa Spanosa znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii, Rosji, na Cyprze i w Grecji. Polska publiczność po raz pierwszy miała okazję zapoznać się z twórczością Panicosa Spanosa w listopadzie 2022 roku na 19. Warszawskich Targach Sztuki, na których artysta zaprezentował rzeźby „In the nick of Time” i „Time Zero”.
Rzeźba „In the nick of time” to postać męska ozdobiona elementami obcymi i futurystycznymi. Mężczyzna ma na sobie naszyjnik z emblematem nieskończoności, bo czas jest nieskończony, ale względny. Dwie głowy reprezentują przeszłość i przyszłość, nawiązują do Janusa – starożytnego rzymskiego Boga wszelkich początków, przejść, końców i dwoistości. Na głowie rzeźby umieszczony jest zegar, którego wskazówki poruszają się szybciej niż zwykle, aby podkreślić, że czas upływa. Każda próba jego zatrzymania jest daremna. Ale czas jest względny i każda osoba doświadcza go inaczej. Dlatego szybkość zegara można ustawić manualnie.
Technika: metal, zegar, napęd, bateria, lakier, edycja 1 sztuka, 2022 rok, 208 cm wysokości
Rzeźba „Zero time” to naga kobieta z futurystycznymi elementami. Kobieta ma na głowie wyświetlacz, który pokazuje szybkie odliczanie jak tykająca bomba. Rzeźba stanowi przypomnienie i ostrzeżenie, że czas zmian jest teraz. Nie ma czasu do stracenia, ponieważ czas biegnie, a kiedy osiągnie zero nie będzie już powrotu.
Technika: metal, wyświetlacz, bateria, lakier, edycja 1 sztuka, 2022 rok, 196 cm wysokości
WSPÓŁORGANIZATORZY