Od 19 sierpnia 2023 r. w Centrum gości wystawa prac Ryszarda Kai „Ryśkowe ôbrŏzki z Ślōnskŏ i Polski”, której głównym tematem są znakomite i bardzo popularne plakaty tego artysty, z dominującym cyklem „Polska”. Z hrabalowską nutą humoru Kaja snuje w nich opowieść o kraju, który go z jednej strony irytował i drażnił, ale który także wzbudzał sympatię i „zauraczał”. Celność i zwięzłość symboli, którymi operował zmarły w 2019 r. plakacista, sprawiają, że są one czytelne dla oglądającego, a mimo to owe Ryśkowe ôbrŏzki z Ślōnskŏ i Polski kryją wiele niuansów umykających osobom nie znającym dobrze biografii Autora. Te właśnie niuanse odkrywała w czasie niedzielnego (1 X) oprowadzania Anna Kempa-Gąsior, która ujawniała związane z konkretnymi plakatami historie i pokazywała łatwe do przeoczenia detale, jak np. pająk-krzyżak na wizualizacji Malborka. W oparciu o osobiste Ryśkowe komentarze zdradziła m.in., skąd się wzięło Zadupie, kogo przedstawiają czarne koty, dlaczego Kaja lubił pokazywać ptaki i dlaczego w „Wieliczce” tytuł znajduje się na górze. Opowieść o plakatach uzupełniły informacje na temat stanowiących równie ważny element ekspozycji scenicznych kostiumów i ich projektów – wcześniejszy (i zarzucony) etap twórczości Kai. Tę niezwykle interesującą wycieczkę po aż 5 salach pałacu zakończyło losowanie, dzięki któremu trzech uczestników otrzymało plakaty.
Wystawę można oglądać do końca roku.
Więcej informacji na temat Ryszarda Kai można znaleźć na poświęconej mu stronie internetowej http://www.ryszardkaja.pl/seria-plakat-polska-2/ oraz na FB Kaja Ryszard strona
Tekst i zdjęcia: Renata Głuszek